avagy a múlt a napjaink és a várható jövő az e-mail kommunikációban
Előző blog bejegyzésünkben olvashattál az e-mail kialakulásáról és fejlődéséről. Kíváncsi vagy rá, hogy hogyan vívta meg az e-mail a harcát az idő vasfoga ellen egészen napjainkig és milyen jövő áll előtte a statisztikák alapján?
Akkor nézzük meg első lépésként, hogy a 2000-es évek után hogyan is alakult tovább a fejlődése.
2004- Hiszed vagy nem, de a ma már alapvetésnek számító Gmail zárt bétája csak 2004-ben indult el. Ekkor még nem lehetett szabadon regisztrálni.
2007– A meghívó nélküli, bárki által használható formában mindössze 14 éve, 2007-től működik a Google levelezője, innentől kezdve lehetett szabadon regisztrálni.
2009- Az e-mail leváltásával sokan próbálkoztak, 2009-ben a Google indította el az azonnali üzenetküldést és egyéb funkciókat összegyúró Wave szolgáltatást, ám az egy éves tesztüzem utáni hivatalos indulást nem követte nagy eufória, és a projektet hamar leállították. Azóta leginkább az IM (Instant Messenger) rendszerek jelentenek konkurenciát.
2010- a Facebook 2010-ben kezdte indítani a Messengert, a Google a Hangouts-szal próbálkozik, közben pedig ott a Skype, a Slack és egy csomó mobilos megoldás, amivel akár azonnal közvetíthetünk szöveget, képet, hangot, bármit.
2021- napjainkban nem is sejtjük, hogy hány e-mailt küldenek egy nap világszerte. Dehogynem sejtjük, tudjuk! Elég felnézni a statista.com-ra, ahol láthatjuk, hogy a 4.147 milliárd felhasználó közel 320 milliárd levelet küld és fogad egyetlen nap alatt, és ez a szám nemhogy csökken, ha jobban megvizsgáljuk folyamatosan növekszik.
2025- tudtad, hogy előrejelzések szerint 2025-ben a napi levelezésekkel összehozhatunk akár 376.4 milliárdot is? (376.400.000.000) és aki szeretné, nyugodtan szorozza be 365-tel, hogy lássa, hány nullát kap az év végére. A folyamatosan érkező friss felhasználók, a fejlődő országokban kiépülő hálózatok és az egyre könnyebben megfizethető okostelefonok újabb milliókkal növelik ezt a bázist, minden egyes évben!
Az e-mail tehát velünk van, és még sokáig velünk is marad, gondoljunk csak a hivatalos illetve céges levelezésre; a Google egyik alapszolgáltatására, a Gmail-re és az ezzel elérhető ingyenes felhős tárhelyre; vagy akár a Facebookra, hiszen még a Messenger sem használható egy e-mail címes regisztráció nélkül.
Összegezve
Bár manapság már elektronikus kommunikáció terén több tucatnyi népszerű újdonság ismeretes a Facebook Messengertől a Google Hangoutson át a Zoom-on keresztül a Skype-ig stb., és az elmúlt évtizedekben többször próbáltak valami nagy “rendszerváltást” .
Vannak, akik szkeptikusak az e-mail használattal (sokszor halljuk, hogy elavult csatorna….), ilyenkor érdemes belegondolni, hogy akik így látják valószínűleg még nem is éltek akkor, amikor már felhasználók tömegi e-mailezett egymással, és a mai napig az egyik legjobban konvertáló marketing eszköznek számít ha megfelelően használjuk.
Láthatjuk, hogy ez alatt a röpke 57 év alatt a csatornát nem kezdte ki az idő vasfoga. A történelmi összefoglalóból jól látszik, hogy az e-mail még mindig a mindennapjaink része és a statisztikák alapján még marad is jó sokáig.
Gondolj csak bele, ha valamiről beszélünk egy baráti találkozón vagy egy üzleti megbeszélésen, a vége még mindig az: “dobd át e-mailen!”